2007. március 7.

tirpak-admin
Kovátsch Gamma Bertalan: Régi motoros

Én kérem régi motoros vagyok. 1934-ben kaptam első jogosítványom. Alig néhány ezren voltunk az országban! A Weiss Manfréd művek Praga Super Piccolóját vezettem. Néha magát Alfonz bárót is szállíthattam. Akkor még személyesen ismertük egymást, mi, motorosok. Pontosan tudtam, hogy a Földművelési Minisztérium 170-es Mercijét Bellinger Jenő vezeti. Együtt söröztünk csütörtökönként Motorosok Találkozóján, ahogy a szakmai összejöveteleinket neveztük, egy óbudai kiskocsmában.

Aztán jött a háború és vezettem mindent, aminek motorja van. Nem akarok belemenni a részletekbe, de még Sherman tankot is. A nagy változások engem sem kíméltek, de a régi motorosokra akkor is szükség volt, egy Pobjedát nem vezethetett akárki. Voltak súrlódások az igazi régiek és az újak között, akik már csak szovjet autókat ismertek, de ezek hamar lecsillapodtak, amikor megjelentek az úrvezetők.

Eleinte csak egy-egy, aztán egyre tömegesebben. Trabantok, Skodák, Wartburgok. Igénytelenül, beleautózva a világba, semmit se tudván arról, hogyan kell melegíteni egy Pobjedát, a kurbli használatának művészetéről teljesen tájékozatlanul. A Motorosok Találkozóján már ők lettek a fő téma, szó is volt arról, hogy az utakat csak régi motorosok használhassák, egyfajta profi közlekedésre gondoltunk, de az autós tömegekkel nem lehetett bírni. Autózni akartak.

Akkor éreztem, hogy valami végleg megváltozott, amikor azt mondta nekem a főnököm: "Tata, magára nem bízunk modern autót, maradjon csak a Tátra szippantóskocsinál, az való magának". Fájt, de büszke is voltam! A Nagy Fospumpával, ahogy mi neveztük, igazán megértettük egymást. Makrancos volt és nehézkes, nem fiatal ficsúroknak való! Együtt mentünk nyugdíjba.

Tavaly elvették a jogosítványomat. Mintha a többiek jobban tudnának vezetni! Nem értenek azok semmihez, csak nyomják a pedált. Én a mai napig is tudnék kereket cserélni egy csőrös ZIL-en, ha emlékeznek még rá. Ezek? Ezek még a Suzuki Swift-jüket is a szervízbe viszik, ha rászart egy madár. Az Orbán miatt van, az találta ki ezt a hülyeséget a négy kerékkel. Ezeknek autó? Nem méltók hozzá, semmit se tudnak az autóvezetés művészetéről!

Régi motoros vagyok. Kihaló fajta.

Nincsenek megjegyzések: